Mörrum 2009

Men denne overskrift indleder jeg fortællingen om min tur til Mörrum i starten af juni 09.

Lad det være sagt med det samme. Hvis du vil læse om mange og store laks, så læs et andet sted.

Vil du til gengæld høre om en tur på et rigtig smukt sted med grønne træer og smukke blomster, tur i telt, regnvejr og solskin, fisketur med gode kammerater, glæden over stor fisk, kort sagt laksefiskeri på godt og ondt, så er du kommet til en lang fortælling med masser af billeder, så velkommen med på tur til Mörrumsåen 5. - 13. juni 2009.

Endelig har jeg nået målet for mange måneders drømme da jeg passerer skiltet d. 5. juni. Det lader til at jeg er kørt i halen på et rigtig heftigt regnvejr. Vejene er våde overalt, det er overskyet men ingen regn på min køretur.

Her er jeg nået til Å-krogen. Jeg måtte skynde mig med teltet, for der gik hul på himlen, lige som jeg kørte ind hvor jeg skulle bo den næste uges tid.

Teltet er ved at være på plads. Det regner heftigt og der er udsigt til en rigtig god uge. På dette tidspunkt går åen med 10,5 m3/sec. Det har været regnvejr den sidste uges tid og håbet for at de åbner ved kraftværket, er stadig i behold

Jeg ankom lørdag lige efter lukketid. Måtte alligevel ned til Laxens hus for at se om er var kommet gang i fiskeriet

Sikkert det mest fotograferede motiv i Mörrum, og kønt er her. Regnen gør bare alting bedre

Vandet var nede omkring 16 grader C og forholdene var om ikke ideelle, så var chancerne gode

Pool 1 i fiskevejr

Blomsterne langs åen stod i fuldt flor og det dejlige vejr gjorde luften vidunderlig frisk

Pool 1 er meget lav. Der er fanget fisk her få dage tidligere, men alt andet end tørfluer fanger grøde lige med det samme

Her et kig op ad Kongsfossen. Kørte herefter retur til teltet for at lave lidt aftensmad.

Kommentarer fra dagbogen: Ankom ved 18-tiden, kontoret var lukket, så kørte til Å-krogen og slog telt op. Lavede mad på den nye grill og fik gjort det meste klar. Vågnede kl. 6 til morgen. Vandet brusede ned gennem stryget og fuglene sang om kap med hverandre. Ingen dryppen på teltet, regnen var holdt op i løbet af natten.

Da jeg kravlede ud af af teltet, var himlen lyseblå og der stod en fin tåge over åen.

Det er blevet lørdag morgen. Har lige tændt op i den nye grill, det er tid for morgenmad. Det var rigtig koldt da jeg vågnede, næsten som havde det været frostvejr. Den er vist ikke alt for god den nye sovepose jeg købte på vejen

Et kig op gennem poolen

Morgenbryg må det vel hedde. Der lå florlet tåge over åen denne morgen

Det er et par timer senere på dagen. Har været forbi Laxens hus for at hente fiskekort til den næste uge og er kørt videre til Pool 4. Solen havde glemt den skulle på ferie og brændte med fuld kraft

Kommentarer fra dagbogen: Kørte ned og hentede fiskekort. 4480 Skr. for 8 dage, så den næste uge...

Gik en tur ved Pool 1. Der var allerede tre mand i gang. Kørte videre til Pool 4, hvor der fiskede 5 personer. Talte med en tysk fluefisker, der havde været her en uge, - uden et eneste hug.

Nærbillede af Pool 4. Hvad der manglede af vand, var der så rigeligt af i sol

Her er jeg tilbage ved teltet og fik besøg af naboerne

Kommentar fra dagbogen: Efter en hyggelig snak i Pool 4 kørte jeg retur til Å-krigen. Det var på tide at få samlet grejet. Fik monteret den rigtige line, samlet stangen og fik monteret en 1" Olinsson's gold shrimp conehead microtube. Ned over broen og ned i det hurtige vand

Her er jeg nået ned i toppen af Pool 22 og fotograferer op mod Å-krogen broen

Her et kig over på pladserne under træerne på vestsiden af åen (stadig i toppen af Pool 22)

Kommentar fra dagbogen: Fiskede strækket godt igennem og fortsatte ned til Borga holmen. Kunne kun fiske det øverste stykke, da en af de store ege-træer er væltet ud i åen. Fiskede strækket af, men ingen træk i vandet

Jeg står på ydersiden af Borgaholmen, eller rettere den yderste ø og kigger nedstrøms. Der er væltet en af de store ege-træer. Det har fjernet muligheden for at fiske alle de kendte pladser fra denne side. Min nabo Jan på Campingpladsen fortalte dog at trækronen har vist sig god til havørred

Her er jeg kommet lidt tættere på. Træet fylder rigtig meget og jeg håber egentlig det bliver fjernet

Her er så Borganacken på lang afstand. Kendere vil kunne se at stensætningen på vest siden er væk. Tror det har været en hård vinter, for alle stenene var flyttet og der var kun et lag tilbage

Kommentar fra dagbogen: Søndag aften, skriveriet sluttede lidt brat lørdag aften. Vågnede hen engang i løbet af natten, frysende, stadig i tøjet. Kom af tøjet og i posen og vågnede igen kl. 4, da uret ringede. Kunne bare ikke komme ud af posen.

Kl. 6 var den gal igen. Kom dog først op ved 8-tiden. Fik gang i kedlen og fik lavet lidt mad. Startede fiskeriet ved Pool 22 og hele vejen gennem poolen, fiskede Borganackan og videre ned til toppen af pool 17. Videre ned og hilse på hos Allan, hvor jeg skulle bo senere på ugen.

Fortsatte ned og prøvede fiskeriet i Pool 1, videre til Pool 4 hvor jeg møste tyskeren fra dagen i forvejen. Han stoppede dog fiskeriet da jeg begyndte og så havde jeg poolen helt alene. Fiskede en kort tid, men opgav da der ingen træk var i vandet. Så enkelte fisk.

Returnerede til laxeriet  og spiste frokost. Kamsteg med brasede kartofler, bearnaise sauce og hvidkålssalat for 100 Skr.

Krydsede åen neden for Kongsfossen og fortsatte op til Pool 17 på østsiden og fiskede stenkanten af. Fortsatte til Punch verandaen hvor en svensker gik og fiskede. Fik en snak om stallingfiskeri i nordsverige. Returnerede herefter til teltet, hvor min nabo Jan var dukket op. Kendte ham fra tidligere, da han har fisket her i mere end tyve år. Delte et par kopper kaffe og fik en masse gode fiskehistorier med i vesten.

Returnerede herefter til Pool 22/Borga nakken, denne gang med en-håndsstang. Fiskede hele stykket igennem, ned til den store spidse sten, hvor der plejer at stå fisk foran. Der var da også en i overfladen, inden jeg nåede ned og kunne række med en flue. Returnerede senere til Pool 22, der var hel tom for fiskere. Fiskede ned forbi det væltede ege-træ. Denne gang på vest siden og ned forbi stenene.

Returnerede til teltet efter at have fisket det hurtige vand af i Pool 21 samt de blanke vinduer i Pool 22. Vel ankommet til til teltet fik jeg lidt mad og en nightcap med naboen Jan.

Søndag aften fortællingen slutter med: Klokken er få minutter i midnat. Har lige hørt en stor fisk springe nede i åen. Nu skal jeg sov________

Overskriften på siden fortæller om 10 m3/sec

Her er det blevet senere på dagen. Jeg har været oven for Å-krogen og er her på grænsen mellem 23 & 24

Senere på dagen fisker jeg toppen af Pool 23. Ude på en af stenene, havde en måge gang i noget jeg ikke kunne se med sikkerhed, men som senere viste sig at være en død ål. Det tog lang tid og blev en brav kamp. Når jeg kom for tæt på, lettede mågen med ålen i næbbet og fandt en ny sten. Senere så jeg også en måge med en svale i munden, så de er vist grovsultne de svenske måger.

Her vil jeg indskyde lidt fra dagbogen. Teksten er skrevet mandag aften, lige før sovetid:

Så fik mandagen ende. Dagen der var rigtig god, startede køligt og overskyet.

Spiste morgenmad sammen med Jan, min nabo. Startede fiskeriet i Pool 20 på vestsiden. Fiskede ned over med en-håndsstangen. Stryget er temmelig spændende , især fra vest siden hvor det kan fiskes med en-håndsstang. Fiskede tæt nedover hele stykket og endte først fiskeriet på de yderste sten. Fortsatte gennem hele Pool 21.

Før dette træk havde jeg fisket stykket foran teltet og det er herfra mågebillederne stammer. Mens vi spiste morgenmad, var en stor fisk i overfladen og rulle som om den var kroget. Der var bare ingen fiskere. Der var lidt uro på pladserne, sikkert forårsaget at nystegen fisk.

Det meste af poolen kan vades med denne vandføring, det blev den også. Et par gange var jeg ved at falde og kørte derfor op til Allan og købte en vadestav, en ny fisketrøje og fik telefonen sat til ladning.

En tur til købmanden og så tilbage til Jan, der havde lovet at lave frokost mens jeg var væk. Netop som jeg returnerede, var pølserne færdige, så det var jo nemt med alting. Igen gik jeg ned og fiskede Pool 22 igennem med en-håndsstangen.

Her er jeg nået op til bunden af Pool 32. Dagbogen fortæller: Lidt før fem kørte jeg op til Fiskeshopen for at hente telefonen og nogle små trekroge. Fortsatte til Rosandalen og fiskede vestsiden af. Fiskede ned på den anden side af hængebroen. Lækkert stryg, men med meget kraftig strøm. Selv v/ 9,6 m3/sec som den gik med i dag

Her er jeg på østsiden over for campingpladsen. Der ligger sådanne gangbrædder mange steder hvor jorden er våd

Broen ved Å-krogen

Udsigten fra svinget i Pool 23

Her er jeg nået neden for badebugten i Pool 21, stadig på vestsiden

Det væltede egetræ fra vestsiden

Masser af standpladser ved stenene, men bundhug i hvert kast, så lidt vand var der

Her er jeg nået ned til Borka nackan, på vest siden.

Her en stribe billeder fra Pool 20 & 19 fra vestsiden

Der viste sig flere fisk i det hårde vand i midten, men de var ikke til at komme i kontakt med

De gamle stensætninger og grundfjeldet ved Punch verandaen

Foran de spidse sten viste der sig flere fisk gennem ugen

Østsiden af Punchverandaen, tom og uden mennesker

Punchverandaen

Stenene hvor havørrederne trækker op om aftenen

Det hurtige vand neden for Punchverandaen

Her et kig ned gennem Pool 19

En fugl jeg mødte på min vej

Her er jeg nået grænsen mellem Pool 18 & 19, hvilket senere skulle blive et sted hvor jeg brugte en del fisketid

Udsigten ned gennem Pool 18 set fra vestsiden

Udsigten fra midt i Pool 18 (Laxbacken) ned mod røgeriet

Lidt tættere på

Her er jeg nået ned til haven hvor Pool 17 starter

Her var der fisk under træerne de dage hvor de trak

På strækket ned forbi Pool 17 mødte jeg nogle meget kønne blomster

Her har jeg været en tur i Pool 1. Den lave vandstand medførte at fluen skulle renses konstant for trådalger

Borganakken i strålende vejr

Her er jeg kommet en tur i Rosendalen. Fiskede strækket neden for hængebroen

Efter Rosendalen kørte jeg retur til Campingpladsen og startede grillen. Jan og jeg skulle have jomfruhummer til aftensmad. Vi spiste tidligt for at kunne komme på plads mens der stadig var tid. Herefter retur til Borganakken og videre over til Punch verandaen. Der var allerede så mange fiskere der, at det virkede omsomst at stille sig op i køen, hvorfor jeg returnerede til Borganakken som jeg kunne fiske for mig selv.

Fiskede til det blev mørkt og returnerede så til teltet. Det er blevet sovetid

Jeg foregriber nu begivenhederne og skriver igen fra dagbogen, der er skrevet tirsdag aften: Tirsdag aften, det trommer på teltdugen og er blevet koldt. Kim er lige kommet, men lad mig tage dagen fra starten.

Vågnede tidligt, men efter en tur i skoven kaldte posen igen og sov til kl. 10. Solen skinnede, alt for meget da jeg slog øjnene op. Vidunderlig formiddag for alle andre end laksefiskere uden vand.

Jan foreslog at vi kørte en tur til Knaggelid, og op til ABU fabrikken i Svängsta. Glimrende ide, vejret var alt for godt til laksefiskeri.

Knaggelid er meget smukt. Bestemt mange fisketure værd. Jan fortalte om nogle af de mange pladser og jeg glæder mig meget til at fiske der. Masser af stryg og hurtigt vand. Bagefter kørte vi til ABU shoppen.

I forretningen stod der kasser fyldt med alskens grej. Fik handlet godt ind af liner og forfang, samt et par ruller god running line. På hjemvejen kørte vi på golfen og spiste frokost. Stegt kyllingebryst med brasede kartofler og lækker hvidkålssalat, sodavand og kaffe for 75 SKr.

Tilbage på campingpladsen fik jeg gjort et par runningliner til. Bagefter jordbær med fløde og Jan i fortællerhjørnet om åen og fiskeriet.

Det er meget inspirerende at høre på og nu her en måned senere hvor jeg sidder og skriver denne tekst, savner jeg meget de dejlige dage...

Her nedenfor en stribe billeder fra Knaggelid

Her var en stor flok Candagæs ved at æde

Jeg havde glemt en pose brød oven på teltet da vi kørte afsted. Den her fyr fandt brødet meget delikat og spiste det meste af posen.

Til aften slutter jeg dagen med følgende kommentar i dagbogen: Efterjordbærrene var det blevet fisketid igen. Himmelen var i den mellemliggende tid blevet grå og temperaturen var faldet mærkbart. Fiskede Pool 21 & 22. Faldt her i søvn og fik ikke skrevet mere den aften!

Så er det blevet onsdag morgen. Er kommet ud af teltet. Blev vækket af Kim da han begyndte at lave ild til morgenteen. Startede fiskeriet i Pool 23 og fiskede hele vejen ned forbi Punchverandaen. Returnerede til teltet. Kim skulle have ny fiskestang og vi kørte endnu engang til Svängsta. Besøgte golfen på vejen. Ny stang Fenwick Techna, liner og forfang til Kim, en krogskærper og lidt line til mig. Videre til Knaggelid. Fiskede den store pool og det hurtige vand oven for hængebroen. Mudret bund og hurra for vadestav har jeg skrevet.

Kim mistede hurtigt tålmodigheden med Knaggelid og vi returnerede derfor til sydstrækket og fiskede nakken ved Pool 8/9 efter et besøg på det lokale pizzaria. Sluttede aftenen på Punchverandaen og kom i posen engang omkring midnat.

Denne dims var ca 5 cm lang. Den havde øjne som en guldsmed men jeg ved ikke hvad det er for en

Kommentar fra dagbogen: Det er blevet torsdag morgen. Kl. er 9. Er lige blevet vækket af Kim. Åen er steget, kun få cm, men chancen for frisk fisk er endelig til stede. Det bliver spændende hvad dagen bringer...

Klokken er blevet tidlig eftermiddag. Lige kommet hjem fra golfen. Forloren hare m. flødesovs og tyttebær. Rigtig godt...

Solen skinner fra en letskyst himmel. Der er meget stille på åen i øjeblikket. Det vildeste er tre unge mennesker der bader i åen.

Da vi sidst kørte fra teltet, kørte vi til Pool 1. Nede på kontoret er de begyndt at angive vandmængden med to decimaler. - Bedre de lukkede mere vand igennem!

Åen går med mindre end 10 m3/sec. Fluen gik i bund konstant. Fisket poolen fra vest siden.

Kørte herefter til Pool 17, røgeriet - der i øvrigt er lukket i år, men poolen fisker stadig. Så en fisk i overfladen foran den spidse sten på nakken midt i åen øverst i poolen.

Kim er kørt til Svängsta. De liner han købte til techna stangen er for lette og på trods af at stangen er klasset til #9, skal han bruge 11 liner før den kører rigtigt.

Det er begyndt at tordne i det fjerne. Selvom det er lunt, virker luften vandkold. Himlen er begyndt at blive mere mørkegrå, så måske der kommer regn.

I Allans baghave, det nederste af Pool 17, blev der fanget en 10 kg laks aftenen i forvejen.

Torsdag eftermiddag gik med lidt fluebinding. Det er muligt at montere fluestikket på bilens anhængerkrog og så sidde bag bilen på jorden, og binde et par fluer. Jeg manglede ingen fluer, men noget skal der for pokker ske. Ryddet op i teltet og fået luftet godt og grundigt ud. Har hentet nøglen hos Allan. Tager op og bader senere, når Kim er kørt hjem. Bilen trænger også meget til en oprydning.

Laksebums dag 5

Jeg skriver en kort kommentar hen på eftermiddagen. Det er som om vandet er steget en smule. Jeg tror på det i dag. Klarer op i bilen og går så på fiskeri. Vil ned i de hurtige strømme i Pool 22.

Springer nu til torsdag nat i Allans køkken: Tiden nærmer sig hastigt midnat. Kim er kørt for en halv time siden. Sidder i Allans køkken og drikker kaffe oven på en lang dag. For at tage tråden op fra i eftermiddag, så fisekde jeg vestsiden fra Pool 21 ved stenene og egetræet der er væltet, ved Borgaholmen, ned gennem Borganakken og videre ned gennem Pool 22. Der viste sig fisk i bunden af V-et efter Borganakken, de ville dog ikke videre. Ved Punch verandaen fiskede jeg renden fra den store sten, men der skete ikke mere.

Fortsatte ned forbi grænsen mellem 18 & 19, lige efter øen hvor der er to nakker. Stenene på østsiden holdt fisk. Vadede derfor ud til øen for at komme på kastehold. Kanalen på vestsiden er hoftedybe ved 10 m3. God bund men mange store sten. Øst stenen trak et V hvor der i enden og midt i var flere fisk oppe og vende. Der var ligeledes en del fisk i overfladen i den østlige 1/3 af åen.

Fredagen står i 19, 18 og 17.

Dagens vigtigste begivenhed var nok at jeg tabte en stor fisk ved stene som før nævnt. Derudover rejste jeg fire fisk. Alle på en Mourne orange shrimp. Det er tydeligt at der er kommet frisk fisk i åen. Der er liv overalt og det er "næsten som i gamle dage"

Her er jeg kommet forbi Punchverandaen. Det er drømmevejr, men ikke nok til at det fik indflydelse på vandføringen

Fredag, notater fra dagbogen : Dagen startede 07.30. Var igang i toppen af Pool 17 fra morgenen, uden resultat. Fortsatte til grænsen mellem 18 & 18. Stykket ved stenene, hvor jeg tabte fisk dagen i forvejen virkede helt dødt, så gik hjem og spiste morgenmad. Derefter 17, 18 & 19. Fortsatte hele vejen op til Hästhagen (Pool 29) Spiste på golfen og gik retur til Pool 27 hvor vandet "kogte". Der var masser af nye fisk, men de ville ingenting. Talte med en Spanioler, der havde fanget en ni kg på Valhalla stykket dagen i forvejen. Fiskede hele eftermiddagen mellem 17 & 32.

Det regnede den udslagne dag, så meget at min telefon druknede. Der er bemærkelsesværdig få folk ved åen i dag, vejret og fredagen taget i betragtning.

Omkring Klk. 21.00 opgav jeg fiskeriet pga. stærke smerter i skulderen. Turen gennem stykket oven for Å-krogen gik dog rigtig godt. Brugte i øvrigt en del af eftermiddagen på at pakke et meget vådt telt sammen. Sengen kalder, det har være4t en meget lang dag, hvor der trods alt blev fanget fire fisk (i øvrigt den bedste dag i år så vidt) med den største på godt 17 kg.

De tre fisk blev fanget på sydstrækket og en i Rosendalen. En afsluttende kommentar fra bogen handler så om fisken herunder. Skriver bl.a "laksen er gigantisk stor"

Fredag aften skete der dette. Robin Nilsson og Norman Kotzurek kom gående med denne smukke laks. Når du undrer dig over at finner og hale er pakket ind, skyldes det at fisken skal udstoppes og de derfor er pakket ind for at undgå skader. Robin fangede fisken i Pool 4 sent på aftenen. Fisken var helt ny i åen og var nærmest blå over ryggen. Den var så stor at der var problemer med at få den på plads i Allans fryser. Det lykkedes dog heldigvis

Lørdag fra dagbogen: Sidste dag på Mörrum 0901, spændt på hvad den bringer. Det er blevet lørdag morgen, vågnede 07.30. Der blæser en frisk vind ned af åen og solen skinner. Over åen er himlen blå, men nordpå er himlen sort, håber det bringer godt.

Allan var så flink at massere min højre skulder i går, det havde den rigtig godt af. Springer nu til eftermiddagen hvor jeg har skrevet følgende:

Det er blevet sidst på eftermiddagen. Højre skulder er stået af. Det gør så ondt i både nakke og skulkder at jeg har opgivet at fiske mere, men lad mig vende tilbage til efter morgenmaden: Pladsen på den anden side af Allans have var ledig, så skyndte mig derover for at prøve lykken. Havde knapt fået fluen i vandet, før den første fisk var i overfladen. Det var meget spændende og jeg troede virkelig på at jeg skulle have min laks. Det lykkedes at rejse to fisk, men de ville bare ikke bide i mine fluer. Kastene kørte fint, Allans massage havde gjort underværker.

Da jeg havde fisket stykket af to gange, gik jeg op i toppen af poolen. Her var ligeledes fisk i overfladen. En enkelt rejse og trak efter fluen, men med det sædvanlige resultat. Tog ren hurtig tur ned over grænsen mellem 18 & 19. Kørte på golfen og spiste frokost (det koster 95 SKr. i weekenden)

Kørte en tur til Hästhagen efter frokost for at peøve stykket af, men her var helt fyldt op med weekend fiskere. Sluttede af i toppen af Pool 17 hvor der nu var helt stille, på nær at jeg så tre fisk i overfladen. Heraf en ovre under træerne. Nu var jeg ved at være så slidt at arm, skulder og nakke ikke ville mere. Desværre, men jeg har også fisket i godt 80 timer den sidste uge.

Det har været en rigtig god tur, har lært meget om kastene, meget mere om åen, har mødt eller genset masser af rare mennesker og jeg glæder mig meget til jeg skal derover igen.

Det sidste billede er fra haven ved starten af Pool 17. Det er fra lørdag. Havde kort til hele dagen, men over middag var det slut. Min skulder og arm var slidt op og jeg kunne ikke fiske længere. Ærgerligt nok, men sådan er det bare. Skal jeg sætte tal på ugen, er summen ud over en masse gode naturoplevelser, hvor jeg har set både isfugl, hejrer og store rovfugle, at jeg havde kontakt med fire fisk, rejste syv og tabte en. Forholdene var bestemt heller ikke lette, men to dage skete der noget. Det bliver spændende at opleve åen med ordentlig vandføring, det er ved at være mange år siden jeg har prøvet det sidst. Slutordet må være "På gensyn Mörrumså, jeg kommer igen"